Pazar, Temmuz 23, 2017

Sekiz Adımda Konu Bitirmek

konu bitirmek

E biraz gördüm geçirdim sayılırım artık. 2 senelik sınava hazırlık sürecim ve 5 yıllık üniversite hayatım boyunca doğrularımdan çok yanlışlarım oldu diyebilirim. Şu an uyguladığım seçeneklerin gerisinde kalan her şeyin yanlış uygulamalar olduğunu düşünürsek. 1 doğrum ve onlarca yanlışım var. Ama her doğrum birbirinden daha kuvvetli artık. Bir sonraki doğrum da şimdikinden kuvvetli olacak. Sistem böyle işliyor.
Saatin tik takları kulaklarınızda çınlamasın istiyorsanız eğer, başarmak istediklerinize erkenden hazırlanmak daha akıllıcadır. Bu bir vize, final, yarışma, sınav.. her ne ad konulursa konsun. Sonuçta siz performansınızı ortaya koyacağınız bir sahadasınız. Ve en uygun taktiği bulana kadar denemeye devam etmelisiniz. Burada kendimce uygun gördüğüm çalışma sistemlerinden birinden bahsetmek istiyorum.

Adım adım gidelim.

1. Bir planınız olmalı. Kısa vadeli hedeflerinizin yazıldığı ufak bir ajanda edinebilirsiniz. Mesela bu hafta şu dersleri çalışacağım ve şu konuların bitmesi benim üstümdeki yükü hafifletecek, dolayısıyla bunu önce çalışıp halletmeliyim gibi..

2. Bu yöntemin ikinci kısmı çalışılacak konuyu kitaptan okumak. Sadece okumak. Anlamasanız bile bunu gözardı edin ve son kelimesine kadar atlamadan okuyun. İkinci okumanızda bir şeyler kafanızda oluşacaktır.

3. Üçüncü okumanızı yaparken elinize renkli kalemler alın ve özellikle aklınızda tutamayacağınızı düşündüğünüz, sizi zorlayacak yerleri kendi yöntemlerinizle işaretleyin. Yanına bu işi sizin için kolaylaştıracak notlar alın. Bu aşamada özetiniz şekillenmeye başlayacak.

4. Artık özet yazmaya hazırız. Beğendiğiniz bir defter veya sadece temiz bir A4. Hangisini arzu ederseniz onu önünüze alın ve işaretlediğiniz yerler baş rolde olmak üzere konuyu genel hatları ile size anlatan bir özet çıkartın. Her bir cümleyi tamı tamına yazmaya hiç gerek yok. Bazen bir paragrafı iki kelimeye bile sığdırırsınız.

5. Bu aşamada özetin özetini şekillendirmeliyiz. Kitap üzerinde yaptığımız gibi renkli kalemler ve fosforlu kalemlerle yine en önemli, gözümüze ilk olarak çarpmasını istediğimiz yerleri kendimizce işaretlemeliyiz.

6. Artık hazırız. Konuyu bu özetler üzerinden çalışacağız. Renklerin size yardımcı olmasına izin verin. Veya çizdiğiniz minik şekillerin, kodlamaların.. Farmakognozi vizesine hazırlanırken tam karşımda kendim çizdiğim şirin bir koyun resmi asılıydı yanında da el yazımla Ouis arles yazıyordu. Hala hatırlıyorum. Koyunu görünce bu kelime, kelimeyi görünce de koyun canlanıveriyor kafamda. Bu tamamen sizin kendinizi ne kadar tanıdığınızla ilgili. Ben fotoğrafik hafızaya sahibimdir mesela. Neyin nerede olduğunu hatırlarken sayfadaki yeri gözümde canlanır. Bu nedenle bazen sayfaların kenarlarına minik kareler içinde notlar yazarım. Sınavda da "Aa evet sayfanın altındaki karede bunu yazmıştım.." diye hatırlarım.

7. TEST zamanı. Bakalım öğrenmiş miyiz? Elimizdeki tüm kaynakları çözdükten sonra analiz yapmalıyız. Hangi konulardan gelen soruları yapamamışız? O konulara tekrar bakmalıyız. Ve bu aşamada çok önemli olan bir adım. Çalışma kartları. İster hazır alın ister renkli kartonlardan kendiniz kesin, ya da A4ten kesin. Bir yüzüne yanlış yaptığınız soruyu diğer yüzüne cevabı yazın. İsterseniz sadece ilgili kısımları not alın. Bu adım özellikle işlemsiz sorularda çok işe yarayabilir. Örneğin fotosentez ile ilgili bir soruyu yanlış yaptınız. Kağıdın bir yüzüne soruyu:

"Bitkilerde fotosentezden sorumlu organel hangisidir?"

Diğer yüzüne ise doğru cevabı:

"Klorofil."

Yazdığınız zaman elinizde artık bir çalışma kağıdı olmuş oluyor. Bu kartlar sizin bu konuda eksik olduğunuz kısımları ifade edecek. Ve bu kartlar sizin başarı merdivenlerinizin basamaklarını temsil edecek. Ne kadar çok kart o kadar çok yol..

8. Tekrarlar.. Tekrar aralıklarınızı belirleyin ve ona sadık kalın. Özetlerinizi ve kartlarınızı bir klasörde saklayın ve tekrar zamanlarınızda sadece masanızda bu klasör olsun. Böylece dersler gözünüzde büyümez, gereksiz dağınıklık olmaz ve fotoğrafik zekanız daha kolay odaklanır.

Bu bir sistem örneğiydi. Ve şu an sınava hazırlanıyor olsaydım bu sistemi düzenli bir şekilde uygulamaya gayret ederdim. Belki içinizden bunu kendine uygun gören çıkar. Özellikle ara sınıflardaki, yolun başındaki arkadaşlar için..

Çalışmalarınızda sabır ve sınavlarınızda başarı diliyorum.. Yolunuz açık olsun.