Perşembe, Ağustos 03, 2017

Devlet Yurdunda Kalmak (KYK)

devlet yurdu kyk

Sonuçlar açıklanınca şehir dışına çıkacaklar için ilk araştırılacak şey yurt oluyor. Devlet yurduysa başvuru nasıl, nereden, ne zaman olacak; özel yurt ise neresi daha güvenli ve hesaplı..

Ben üniversiteye başladığım günden itibaren (5 sene) hep devlet yurdundaydım. İlk sene Fındıkzade semtinde, geriye kalan dört sene ise başka bir semtte kaldım. Genel hatlarıyla merak edilenleri yazının devamında kendi tecrübelerimle cevapladım.


Ücret

150 lira. Her ayın son gününe kadar Ziraat Bankası ATM'lerinden veya internet sitesinden yatırılıyor. Yatırmayı unutursanız depozitonuzdan kesiliyor. Eğer iki defa unutursanız kaydınızı silme yetkileri var. Aksatmamakta fayda var.

İlk kayıt esnasında bir de depozito ödüyorsunuz ancak depozito miktarları hakkında bir bilgim yok maalesef. Her sene değişiyor. Bu parayı size yurttan kaydınızı sildirirken eğer eşyalara bir zarar vermediyseniz aynen iade ediyorlar. Ben yurt kimliğimi kaybetmiştim mesela. 10 lira kesip iade ettiler.

Giriş Çıkış Saatleri

Yurttan sabah 6'dan itibaren çıkabilirsiniz. Yurda son giriş saati ise gece 11. Elbette bu eğer gece 11'den sonra yurda girmek isterseniz sizi almayacakları anlamına gelmiyor. Almak zorundalar, kimseyi sokakta bırakmazlar. Ancak ertesi gün idareye çağırılıp mazeretinizi belirtmeniz istenebilir, istenecektir. Bir de ceza olarak o günkü yemek fişinizi kesebilirler. Bu durumu alışkanlık haline getirir iseniz de ailenize yazılı olarak haber verilir.

Ancak zorunlu olduğunuz durumlarda tolerans gösterebiliyorlar. Diyelim ki o gün memleketten geliyorsunuz ve yurda varışınız saat 11'i geçiyor. Bu durumda ertesi gün uçak/otobüs biletinizi idareye gösterebilirsiniz. O zaman sorun çıkmıyor. İstanbul'da son zamanlarda yaşanan patlama vs. gibi güvenliğinizden endişe ettiğiniz durumlar olduğunda da bulunduğunuz yerden çıkmak istemediğiniz için yurda gelmediğinizi söylediğinizde anlayışla karşılıyorlar.

Eğer sinema, tiyatro veya konser gibi kültürel etkinliklere katılacaksanız girişinizi saat 12'ye kadar uzatabiliyorsunuz. Bunun için yurt müdüründen yazılı izin almanız gerekiyor ve döndüğünüzde konser, sinema biletinizi göstermenizi istiyorlar.

Ramazan ayında da teravih namazı geç bittiği için yurtların giriş saatleri 12'ye kadar uzatılıyor.

Yemek

Devlet size her gün kahvaltıda 3, akşam yemeğinde 6 lira civarı bir yemek yardımı yapıyor. Bu yardımları kullanmanız için belli saatler oluyor o saatler dışında kullanamıyorsunuz.

Ben çok yemek seçen bir insan olmadığımdan yemek konusunda sıkıntı çekmedim. Ancak seçen birisi olsanız bile zaten genelde birkaç çeşit yemek birden çıkıyor. Bu nedenle sorun olmaz diye düşünüyorum. Ben kendi yurdumda yemeklerin lezzetinden memnundum. Ayrıca yemekhane dışında büfe hizmeti de veriliyordu. O gün boğazınıza göre bir şey bulamazsanız köfte ekmek, şinitzel ekmek, omlet, menemen, tost vs. yaptırabiliyordunuz. Hiç olmadı dışarıdan söylersiniz. Saat 11'e kadar yemeğinizi içeri alıyorlar.

Odalar

Genelde dört kişilik veya altı kişilik oluyorlar. İlk kaldığım yurtta altı kişiydik ve ranzalarda yatıyorduk. Ancak ikinci yurdumda odamız dört kişilikti ve yataklarımız bazalıydı. Baza inanılmaz yer sağlıyor. Ayakkabı, kirli çamaşır, fazla eşya.. Dolabınıza koyamadığınız/koymak istemediğiniz ne varsa bazanın altına koyabiliyorsunuz. Ranzalı odada herkesin ayakkabıları yerde, fazlalıkları ortada olunca ortalık pazar yerine dönüyor. Bu da hem temizliği zorlaştırıyor hem de dağınık bir görüntüye sebep oluyor.

Odalarda herkesin kendine ait bir demir dolabı var. Asma kilit ile kilitleniyorlar.

Diğer koşullar yurttan yurda değişiyor. Baza, komodin, buzdolabı gibi.. Buzdolabı bu sene gelmişti bizim yurda örneğin. Öncesinde yoktu.

Temizlik

Odaların temizliği iki günde bir yapılıyor (pazartesi, çarşamba, cuma). Abla gelip yerleri süpürüyor ve siliyor. Bizim yurtta odalara halı serilebiliyordu. Oda arkadaşlarınızla ortak alacağınız bir karar. Bu durumda yerlerin temizliği de size ait oluyor. Ama normalde ayakkabıyla giriliyor odalara. Dolaplarınızın, yataklarınızın ve varsa yatak başınızdaki komodinlerin temizliği elbette size ait. Koridorlar her gün siliniyor, tuvalet-banyo her sabah temizleniyor.

Tuvalet banyo genelde katlarda ve ortak oluyor ancak yeni yapılan yurtlarda odalara özel olduğunu da duymuştum. Yine de siz o ihtimali çok şeyetmeyin muhtemelen ortak olacak. Temizlik konusunda ben sıkıntı yaşamadım. Öyle her şeyden nem kapmıyorum ama siz bu konuda aşırı titizseniz belki biraz sıkıntı yaşayabilirsiniz. Sonuçta toplu yaşanan bir yerde ortak kullanılan bir alan ve herkes bulduğu gibi bırakmayabiliyor. Sabırlı olmaktan başka yapacak bir şey yok. Banyoya mutlaka terlikle girin.

Nevresim

KYK yurtları tarafından size bir adet alez, çarşaf, yastık, yastık yüzü, yorgan, yorgan yüzü veriliyor. Ekstradan birer çarşafınız olursa iyi olur, yatağınıza gün içinde koruyucu örtü olarak serersiniz. Aksi takdirde çok tozlanıyor.

Nevresim değişimi belirli aralıklarla yapılıyor, nevresimleri kendiniz yıkayamıyorsunuz. Günü geldiğinde nevresim deposuna kirlileri götürüp imza karşılığında temizleri alıyorsunuz.

Çamaşır

Ben çamaşırhane ile ilgili iki uygulama deneyimledim. Bunlardan birincisinde katımızda bir adet çamaşır makinesi vardı. İlk başlarda kendimiz yıkayıp alıyorduk makineden. Ancak makineler arızalanmaya başlayınca uygulama değişti. Yıkama yapmak istediğimizde akşamdan çamaşırlarımızı ve deterjanımızı bir poşetin içinde isimlerimizi yazarak makinenin önüne koyuyorduk. Ablalar yıkıyor ve tekrar poşetle makinenin önüne bırakıyordu. Sonra uygulama yine değişti. Bir müddet sonra tekrar kendimiz yıkamaya başladık.

İkinci uygulamada ise yurt büyük olduğundan bodrum katta yaklaşık 25 çamaşır makinesinin ve birkaç kurutma makinesinin olduğu bir çamaşırhane vardı. Orada çamaşırlarımızı kendimiz makineye katıyor, deterjan ve yumuşatıcıyı yine kendimiz tedarik ediyorduk. İsim, oda numarası, makine numarası gibi bilgilerin not edildiği çizelgeyi dolduruyor, yıkama bitince gelip alıyorduk. Ben çamaşırlarımı kurutmaya atmıyordum. Her katta iki tane bulunan çamaşır tellerine asıyordum (Çamaşır ipleri gerilmiş büyük bir de teras vardı ancak orası bize uzak olduğu için kullanmıyordum.). Ancak bu teller genelde dolu oluyor, ben de ne başkası benim çamaşırlarımı toplasın ne de ben başkasının çamaşırlarını toplayayım istediğimden kızlarla ortak bir tane çamaşır teli almıştık. O gün kime lazımsa koridora çıkartıp seriyor, sonra yine katlayıp odamıza koyuyorduk. İdare bir şey dememişti, ne de olsa onların da işine geliyor.

Ütü konusunda yine her yurt farklı. Benimkinde ütü masası vardı ama ütü yoktu. Evden götürebilirsiniz veya arkadaşlarınızla ortak alabilirsiniz.

Çalışma Ortamı

Odalarda bir adet masa oluyor ama o da genelde ders çalışmak için kullanılmıyor. Elbette çalışacağınız zaman da olur ama genel olarak KYK yurtlarında ders çalışmak için etüt odaları kullanılıyor. Bu etüt odaları kütüphaneler gibi toplu ders çalışılan alanlar. Birkaç rahatsız edici tip olabilir (toplu yaşanan her yerde olduğu gibi). Onları da uyarıverirsiniz.

Güvenlik

Yurtların dış kapısında erkek, varsa iç kapısında kadın güvenlikler oluyor. Ben bugüne kadar bir güvenlik ihlali ile karşılaşmadım. Bunun dışında katlara erkek personel çıkacağı zaman birkaç dakika önceden anons yapılır. Banyodan yeni çıkmışsanız veya tesettürlü iseniz uygunsuz durumlar yaşanmaz.

Hırsızlık şahsen başıma gelmedi ama gelen kişiler duydum. Dikkatli olmakta fayda var. Ben gece uyurken bile dolabımı kilitlerdim. Bilgisayar, fotoğraf makinesi, değerli eşyalarım vardı. Özellikle odada kimse yokken kantine bile gitseniz dolabınızı kilitlemenizi tavsiye ederim.



Genel hatlarıyla devlet yurdu hakkında benim aklıma gelenler bunlardı. Eğer atladığım yer varsa veya merak ettiğiniz başka konular varsa lütfen yorum olarak bırakın. Blog panelini her gün kontrol ediyorum, yorumlarınızı en kısa sürede cevaplamaya çalışırım. Veya bana instargam'dan da ulaşabilirsiniz (@mavimurekkepbeyazonluk).

Ben hayatımın en güzel yıllarından sayacağım zamanları yurtta geçirdim ve ömürlük dostluklar edindim. Umarım sizler de benim gibi oda arkadaşlarınız konusunda çok şanslı olursunuz.